Playstations, Playstations en nog eens Playstations

Mijn ervaringen bij de Playstation Bundelbaan.


MRVisser | 28 juni 2020.
(bij ID Logistics werkzaam geweest van 2014-2018)


Het was een mooie september namiddag in 2014. Na een dagje hard werken - aan de lopende band afval scheiden - werden we op de Spuiboulevard in Dordrecht afgezet en reed ik op mijn fietsje over de brug, via de Onderdijk, naar huis.



Afbeelding: De Bundelbaan - scene uit de bedrijfsfilm van ID Logistics (2016)

(De Bundelbaan - scene uit de bedrijfsfilm van ID Logistics (2016))


Hoe het allemaal begon

Genietend van het zonnetje ging plotseling de telefoon. Even met de fiets aan de kant van de weg gestaan en de telefoon opgenomen. Het was Baanbrekend Drechtsteden. Ze hadden iets anders voor me gevonden en of ik morgen al kon beginnen. Alhoewel het niet helemaal duidelijk was wat en hoe (iets met Playstations, Tilburg en vroeg opstaan) heb ik “ja” gezegd. Alles beter dan in een warme, kleine en stinkende ruimte afval scheiden. (-;

Met een aantal mensen werden we de volgende ochtend op de Spuiboulevard in Dordrecht opgehaald en begon het grote avontuur. Een aantal waren er al aan het werk, maar de meeste waren nieuw.

Onze eindbestemming was de Tilburgse locatie van ID Logistics.
ID Logistics is een internationale Franse logistieke dienstverlener. De locatie ligt overigens niet ver van de Efteling – maar dit even tussendoor.

Op onze eindbestemming aangekomen werden we opgewacht door medewerkers van Randstad,
We mochten eerst onze pasjes ophalen. Zonder pasje geen toegang tot het gebouw. Daarna formulieren invullen, veiligheidsfilmpje kijken, dat soort dingen.

Ook kregen we veiligheidsschoenen en een mooi blauw hesje. Uitzendkrachten waren aan hun blauwe hesjes te herkennen – en dat waren er (zo bleek niet veel later) verreweg de meeste nieuwe collega’s.

Je tas, telefoon et cetera mocht niet mee. Je kreeg een mooi doorzichtig plastic tasje waar je je boterhammetjes in kon doen. Dan was het toch echt tijd om naar de werkplek te gaan.

Langs de beveiliging gingen we de trap op naar de catwalk. Na een paar minuten lopen - het was een grote ruimte - kwamen we uiteindelijk bij de kantine aan. Onze plastic tasjes konden we in de stellingen leggen. Die zagen we in de pauze pas weer terug. Via de kantine gingen we de trap af op weg naar onze nieuwe werkplek… De Bundelbaan.


Afbeelding: De Bundelbaan - scene uit de bedrijfsfilm van ID Logistics (2016)

(De Bundelbaan - scene uit de bedrijfsfilm van ID Logistics (2016))


De Bundelbaan

Dat was wel even schrikken. In een razend snel tempo werden daar allerlei artikelen (denk aan controllers, games, snoeren) aan de dozen met Playstations toegevoegd.

Hoe ging het in z'n werk?

Aan één "tafel" stonden gemiddeld 10 personen en een line-coordinator. Iedere tafel had 2 rijen van gemiddeld 5 personen. Van die 10 personen waren er meestal 4 heren en 6 vrouwen. Twee heren aan het begin van de lijn, 2 aan het einde en de vrouwen in het midden. De vrouwen mocht de diverse artikelen toevoegen. Aan het begin van de lijn stonden 2 heren. Achter hun stonden pallets met daarop de dozen met Playstations. Die mochten ze van de (veelal hoge) pallets halen, de Playstations uit de omdozen halen (3 stuks per omdoos), de dozen met Playstions op de tafel leggen en doorschuiven. De omdozen mochten ze dan op een band leggen die de lege omdozen naar de heren aan het einde transporteerden. O ja, de dozen mochten ze ook nog opensnijden.

De vrouwen scande de dozen met Playstations, verwijderde eventueel onderdelen, voegde nieuwe toe, scan scan, deden een nieuwe sleeve om de dozen. Daarna gingen ze weer op een soort band en kwamen ze bij de andere heren terecht. Deze pakte de eerder genoemde omdozen van de band, vulde ze weer met de dozen met Playstations en zetten ze op een nieuwe pallet.

En dat ging zo de hele dag door, niet aan één productielijn, maar aan meerdere. Gemiddeld waren er denk ik zo’n 10-12 lijnen actief. Dus makkelijk zo’n 200 mannen en vrouwen. Dat is dan inclusief de heftruckchauffeurs, sealers et cetera.

Tijdens een drukke periode werd er zelfs in 2-ploegen gewerkt. Er waren periodes waarin zelfs de pauzes in ploegen waren!

De vele duizenden Playstations die per dag door onze handen gingen, gingen naar diverse landen in Europa. Je zou denken dat op een gegeven moment iedereen wel zo’n ding zou hebben, maar dus niet.

Zelf heb ik voornamelijk aan het begin en aan het einde van de productielijn gestaan. Maar ik heb ook regelmatig staan scannen, sleeven et cetera.

Het werken bij de Bundelbaan was werk wat voor iedereen geschikt is. Menig collega hield het niet lang vol. Er waren er zelfs die na een uurtje de handdoek al in de ring gooiden. Over collega’s gesproken, die kwamen echt overal vandaan. De meeste uit Oost-Europa (voornamelijk uit Polen), maar bijvoorbeeld ook uit Spanje en zelfs een paar verdwaalde Canadezen en Australiërs.

Bedrijfsfilm

Er is in die tijd overigens een bedrijffilm opgenomen.
Voor de opnames bij de Bundelbaan werden een aantal collega's gevraagd en ik was daar één van. Een paar uur werk voor een paar seconden in beeld (-;
(ik ben overigens te zien rond 1:41min). Overigens wel een mooie ervaring.


(Bedrijfspresentatie - 2016 (bron: YouTube)).


De Verhuizing

Op een gegeven moment werd er aangekondigd dat de Bundelbaan naar een andere locatie zou vertrekken (ik dacht ergens in Limburg). Ook de laatste dag heb ik daar gewerkt.

Blijkbaar waren ze tevreden over me en mocht ik blijven. Ik ben voornamelijk voor de klant Sony Electronics werkzaam gebleven - en af en toe kwamen er nog een paar Playstions voorbij. Maar bijvoorbeeld ook een tijdje voor Elizabeth Arden Cosmetics.

Het einde is in zicht

Al met al ben ik zo'n 4 jaar voor ID Logistics werkzaam geweest. Maar aan alles komt een einde.

Op een gegeven moment was er nog maar een klein ploegje van Baanbrekend Drechtsteden in Tilburg aan het werk. De laatste weken was ik zelfs de enigste. Dan wordt het vervoer van en naar Tilburg natuurlijk te duur. Voor de goede orde, Baanbrekend Drechtsteden heeft wel bij ander werk bemiddeld.

Bedankt Baanbrekend Drechtsteden, ID Logistics en Edad.

Tot zover dit artikel.

Met vriendelijke groet,

MRVisser


Links:

Vergelijkbare artikelen:


Bovenkant Pagina (Top)